Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Kelas : Tahun 4
Tarikh : 11 April 2014
Masa : 60 minit
Bilangan Murid : 15 orang
Tema : Minggu Kokurikulum
Tajuk : Pertunjukan Seni Mempertahankan Diri
Hasil Pembelajaran
Fokus Utama (Kemahiran Menulis)
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas
Aras 2(i) Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas
dan cantik
Fokus Sampingan
(Kemahiran membaca, bertutur dan Mendengar)
7.1 Membaca
dan menerangkan maksud kandungan teks
yang tersurat dan
tersirat.
Aras 1 Membuat andaian tentang
sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan
maklumat yang tersurat
2.2
Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang sesuai
dan tepat.
Aras 2 (i)
Mengemukakan data yang diperoleh tentang sesuatu perkara.
Objektif pembelajaran: Pada akhir pelajaran
murid-murid dapat:
1)
Menulis lima ayat huraian dengan tulisan berangkai berdasarkan teks dengan
betul.
2)
Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik
3) Menyatakan lima maklumat penting berdasarkan pengumuman yang dibaca
Strategi Pengajaran
: 1.Koperatif – Kerja
berkumpulan
2.Direktif -
Penerangan
Kemahiran
Bahasa : Mendengar
dan bertutur, membaca, menulis
Sistem Bahasa
:
Ayat huraian, Kosa kata
Pengisian Kurikulum :
Kajian Tempatan,
Pendidikan Sivik Kewarganegaraan
Kemahiran Bernilai Tambah(KBT)
1. Kemahiran Berfikir:-
Menjana idea, merumus, Membanding beza
2 .Kecerdasan Pelbagai- Interpersonal, verbal linguistik, Interpersonal,
Intrapersonal
Nilai:
Bekerjasama,
berusaha, rajin, patuh
Pengetahuan Sedia Ada
: Murid- murid sudah mengetahui cara menulis
tulisan berangkai dan
mengetahui cara menulis
ayat huraian dengan betul.
Bahan
Bantu Mengajar : Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 4, Video, slaid, kad
manila, kad
ayat .
Langkah
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
induksi
(5
minit)
|
Aktiviti
Kokurikulum
|
1. Guru bersoaljawab dengan murid
tentang pelajaran yang lepas.
2. Guru meminta murid menyebut
aktiviti-aktiviti kokurikulum yang terdapatdi sekolah.
Contoh : Kelab Olahraga, Silat
|
1.Murid memberi idea berkaitan
aktiviti kokurikulum.
2.Murid memberi dan menamakan
aktiviti-aktiviti kokurikulum di sekolah
|
Strategi/Teknik:
Penerangan
Konstektual
BBM:Slaid, Tayangan video
Nilai: Tolenrasi
KBT:
Kecerdasan pelbagai:
1. Verbal linguistik
KBKK: Mengeluarkan idea
|
Langkah
1 (15minit)
|
Pertunjukan Seni Mempertahankan
Diri –Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 4 halaman 50
|
1.Guru mempamerkan gambar seni
mempertahankan diri menggunakan slaid dan berbincang tentangnya.
2. Murid diminta membaca notis
dalam buku teks secara senyap
3. Guru meminta beberapa murid ke
depan untuk menghebahkan notis yang telah dibaca.
4. Guru menyuruh semua murid
membaca secara kuat notis yang dihebahkan tadi
5. Guru memberi penerangan tentang
isi notis yang dipelajari
|
1. Murid memerhati gambar Seni
mempertahankan diri yang ditunjukkan oleh guru.
2. Murid membaca notis secara senyap.
3. Murid tampil ke hadapan kelas
menghebahkan maklumat dalam notis yang dibaca.
4. Murid –murid membaca semula
notis yang dimaksudkan,
5. Murid mendengar penerangan guru
dengan teliti.
|
Strategi/Teknik:
Penerangan secara Kelas, Koperatif
BBM: Gambar(Powerpoint)
Buku Teks
Nilai: Bekerjasama
KBT:
Belajar cara Belajar
Kecerdasan pelbagai:
1. Verbal linguistik
KBKK: Mengeluarkan idea
Nilai: Berani
|
Langkah 2
(20 minit)
|
Tulisan
Berangkai
Pembentangan
Kerja Kumpulan
|
1. Guru meminta murid menulis
notis yang dibaca dengan tulisan berangkai secara berkumpulan.
2. Guru mengedarkan kad manila
kepada murid .
3. Guru meminta murid
membentangkan hasil penulisan di hadapan kelas.
4. Guru meminta murid menyalin
pengumuman tadi dengan tulisan berangkai ke dalam buku masing-masing.
|
1.Murid menulis notis yang dibaca
dengan tulisan berangkai secara berkumpulan.
2. Murid menulis jawapan pada kad
manila yang diberi guru.
3. Murid membentangkan hasil
penulisan di hadapan kelas.
4. Murid menyalin pengumuman tadi
dengan tulisan berangkai ke dalam buku masing-masing.
|
Strategi/Teknik:
Penerangan secara Kelas, Koperatif
BBM: kad manila
Buku Teks,
Nilai: Bekerjasama
KBT:
Belajar cara Belajar
Kecerdasan pelbagai:
1. Verbal linguistik
KBKK: Mengeluarkan idea
Nilai: Berani
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Membina ayat dengan tulisan
berangkai
|
1.Guru menerangkan dan memberikan
contoh ayat berangkai kepada murid.
2. Guru meminta murid membina ayat
huraian berdasarkan notis dengan tulisan berangkai.
3. Guru meminta beberapa orang
murid membacakan hasil penulisan mereka kepada rakan-rakan yang lain.
|
1.Murid mendengar penenerangan
guru.
2. Murid membina lima ayat huraian
berdasarkan notis dengan tulisan berangkai ke dalam buku tulis masing-masing.
3. Beberapa orang murid membacakan
hasil penulisan mereka kepada murid lain.
|
Strategi/Teknik:
Penerangan secara Kelas,
BBM: kad manila
Buku Teks,
Nilai: Bekerjasama
KBT:
Belajar cara Belajar
Kecerdasan pelbagai:
1. Verbal linguistic
2. Intrapersonal
KBKK: menjana idea
Nilai: Rajin
|
Penutup
(5minit)
|
Teguran dan Nilai murni
|
1. Guru merumus isi pelajaran
dengan memberi tegasan serta teguran tentang tulisan yang kemas dan kesalahan
ejaan.
2. Guru memuji hasil kerja murid
yang baik dan berkualiti,
3.Guru bersoaljawab tentang
kebaikan menyertai kegiatan kokurikulum dan kepentingan menghargai masa dan
menggunakan masa lapang dengan bijak.
|
1. Murid mendengar dengan teliti
teguran dan tegasan murid tentang tulisan dan ejaan.
2.Murid menerima pujian dengan
ikhlas dan berusaha membaiki kelemahan.
3. Murid menyatakan kebaikan
menyertai kokurikulum dan menyedari cara menggunakan masa lapang dengan
berfaedah
|
Strategi/Teknik:
Penerangan secara Kelas,
BBM: Buku Teks,
Nilai: rajin, patuh
KBT:
Belajar cara Belajar
Kecerdasan pelbagai:
1. Verbal linguistic
2. Intrapersonal
KBKK: menjana idea
|
No comments:
Post a Comment